Etnologia.pl
O serwisie
Zadaniem, jakie stawiamy przed sobą, jest uwolnienie etnologii z jej akademickiej niedostępności; wykazanie, jak daleko i szeroko poza mury uczelni może sięgać ...
czytaj...
Etnologia.pl poleca
Robert YoungPostkolonializm
Young dokonuje przeglądu kulturowych, społecznych i ...
Etnologiczne spojrzenie na rzeczywistość
Serwis etnologiczny
Literatura
Zygmunt Bauman. Straty uboczne. Nierówności społeczne w epoce globalizacji. WUJ, Kraków, 2012
„W chwili gdy obwód elektryczny ulega przeciążeniu, jako pierwszy psuje się bezpiecznik. Element ten, niezdolny znosić równie wysokie napięcia jak reszta obwodu elektrycznego, umieszczany jest w sieci elektrycznej celowo […] Gdy bezpiecznik ulega przepaleniu, cały obwód przestaje działać” (s. 7).
Poprzez ten wyrazisty przykład wprowadza nas Zygmunt Bauman w tematykę dysproporcji społecznych. Książka ta jest świetnie napisanym studium poświęconym najciemniejszym aspektom globalizacji, o których wolelibyśmy nie wiedzieć. Przytoczony wyżej opis zasad działania i konstrukcji obwodu elektrycznego przeciwstawiony jest innej konstrukcji, dużo bardziej skomplikowanej, w której jednakże pomija się, wydawałoby się, zdroworozsądkowe i oczywiste reguły konserwacji i bezpieczeństwa. Tą konstrukcją jest, według Baumana, społeczeństwo.
Zdaniem autora, „najdramatyczniejszym problemem” globalizacji i całego współczesnego świata są pogłębiające się nierówności. Przyczyn jest wiele: kultura nastawiona na konsumpcjonizm, błędne przekonanie o tym, że „zły stan techniczny” części społeczeństwa może mieć negatywne konsekwencje tylko dla tej części, a nie dla całości, bezpośrednie wiązanie ubóstwa z przestępczością i wiele innych.
Straty uboczne (collateral damage) to termin zaczerpnięty z dyskursu amerykańskich sił militarnych, oznaczający „uboczne”, „niezamierzone”, „niezaplanowane” straty towarzyszące np. interwencjom „pokojowym” w Iraku czy Afganistanie. Nie chodzi tu oczywiście jedynie o straty materialne czy terytorialne, ale także straty ludzkie. W tym kontekście przymiotnik „uboczny” wydaje się wysoce niestosowny. Tym samym, zachodni dyskurs polityczno-społeczny rości sobie prawa do oceny sytuacji, pozwalając sobie na ocenę tego, czyja śmierć będzie potraktowana jako zjawisko „uboczne”, tzn. z premetydacją wliczone w cenę. Skoro mówimy o warunkach narzuconych przez bogatą Północ, wspomniane straty nie będą dotyczyły jej bezpośrednio – chodzi raczej o skutki jej działań, które dotykają biedniejszego Południa bądź ludzi należących do tzw. podklasy, czyli istniejących w społeczeństwie, ale przez to społeczeństwo odrzucanych, jako niepotrzebny element, nieprzynoszący żadnych korzyści. Jak twierdzi autor „myślenie w kategoriach strat ubocznych milcząco zakłada uprzednio istniejącą nierówność praw i szans, przy jednoczesnym przyjęciu a priori nierównomiernego rozkładu kosztów podjęcia (bądź powstrzymania) działań (11)”.
Katastrofy naturalne (Bauman podaje przykład huraganu Katrina, który w 2005 dotknął Nowy Orlean), choć postrzegane jako przypadkowe, bezstronne, będące tzw. siłą wyższą, mają swoje konsekwencje które już przypadkowe nie są. Ubóstwo, zmarginalizowanie, brak wykształcenia i pracy wpływają znacząco na prawdopodobieństwo stania się „ofiarą uboczną” I właśnie ta prawidłowość, mówi autor, jest dziś jedną z najistotniejszych kwestii dotyczących nierówności społecznych.
W poszczególnych rozdziałach wymieniono i scharakteryzowano zjawiska ekonomiczno-gospodarcze, które, proporcjonalnie do cywilizacyjnego „postępu”, przyczyniają się do pogłębiania przepaści między bogatymi a biednymi. Paradoksalnie, to działania globalizacyjne są tego najpoważniejszą przyczyną i to one „nakręcają” postępujące dysproporcje. A przecież to jaki jest wskaźnik przestępczości, dostępu do opieki medycznej, jakie jest prawdopodobieństwo choroby psychicznej dla ogółu społeczeństwa jest uzależnione od drabiny nierówności. I tak, Japonia czy Szwajcaria, będące na jej dole są krajami, gdzie wszystkim żyje się najlepiej. Stany Zjednoczone, które posiadają największy odsetek krezusów (znacznie większy niż Szwajcaria czy Japonia), charakteryzują się natomiast największymi na świecie dysproporcjami społeczno-gospodarczymi.
Wydaje się, że w dobie ultraglobalizacji i kultury konsumpcyjnej, która chyba już dawno osiągnęła swoje apogeum, takie książki jak Straty uboczne są szalenie potrzebne. Nie sposób dalej mówić o globalizacji tylko w jej cząstkowym aspekcie, czyli jedynie z perspektywy krajów, które ją napędzają i z niej żyją. Problem jednak polega na tym, że zapatrzeni w rosnące dobra konsumpcyjne, nie zauważamy jaka jest ich rzeczywista cena.
Spis treści:
Wprowadzenie: "Straty uboczne" nierówności społecznych
1. Z agory na rynek
2. Requiem dla komunizmu
3. Nierówności społeczne w epoce płynnej nowoczesności
4. Bój się obcych... Czy aby jest czego?
5. Moralność a konsumpcjonizm
6. Prywatność, tajność, intymność, więzi międzyludzkie i inne ofiary uboczne płynnej nowoczesności
7. Ślepy traf a indywidualizacja środków zaradzania niepewności
8. Poszukując w Atenach nowoczesności odpowiedzi na pytanie rodem ze starożytnej Jerozolimy
9. Historia naturalna zła
10. Wir arme Leut'
11. Socjologia: skąd przychodzi i dokąd zmierza?
Przypisy
Indeks 201
Noty o wydawnictwach
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego - Jesteśmy jednym z najważniejszych wydawnictw akademickich w Polsce. W ostatnich latach odnotowujemy stały rozwój, a sukces ten zawdzięczamy w dużej mierze Naszym Autorom. Mimo ponad 200 tytułów wydawanych rocznie utrzymujemy przyjazny, osobisty kontakt z Autorami książek, jednocześnie gwarantując kompleksową, profesjonalną opiekę edytorską oraz marketingową.
Wydawnictwo UNIVERSITAS - Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS zostało założone w 1989 roku przez pracowników naukowych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Universitas jest jednym z najważniejszych i najwyżej cenionych wydawnictw naukowych w Polsce. Specjalizuje się w publikowaniu książek naukowych i popularnonaukowych z dziedziny humanistyki, ze szczególnym uwzględnieniem historii i teorii literatury, historii sztuki, nauki o języku.
Komunikaty
Etnologia.pl
czasopismem
Pragniemy poinformować, iż z dniem 31.03.2010 roku decyzją Sądu Okręgowego w Poznaniu Wydział I Cywilny strona internetowa www.etnologia.pl została zarejestrowana jako czasopismo pod tytułem Etnologia i wpisana do rejestru Dzienników i Czasopism Sądu Okręgowego w Poznaniu pod numerem RPR 2613.
Serwisy powiązane tematycznie
O Ludach Północy
Arktyka.org - informacje o rdzennych ludach zamieszkujących obszary Arktyki i terenów subarktycznych. Historia, kultura, teraźniejszość.
Indianie Ameryki Pn.
Indianie.org.pl - kultura, sztuka i tradycja Indian Ameryki Północnej - teksty, galerie fotografii, krótkie prezentacje filmowe i muzyka.